יום שלישי, 10 באפריל 2007

מכתב רופא מומחה 1- הכרת הבעיה

לאחר הפניית נעמה ואמה אלי ע"י רופא המשפחה החלטתי לקבל את נעמה בעדיפות ראשונה כי הבנתי שהמקרה הינו על כף המאזניים בין אישפוז מפני שמצבה של נעמה מתדרדר מרגע לרגע.
לכן החלטתי תחילה לספר על המחלה:
זוהי בעיה רפואית שמאפיינה העיקרי הוא תת-משקל, של 15% ומעלה ממשקל הגוף הרצוי, והוא תוצאה של הרעבה עצמית. משמעות הביטוי "אנורקסיה נרווזה" היא: חוסר תיאבון, סלידה מאוכל (אנורקסיה), כתוצאה מן המצב הנפשי או ממצב העצבים (נרווזה).מרבית הלוקים באנורקסיה הן נערות בגיל ההתבגרות.נערה אנורקטית מרעיבה את עצמה כדי לרדת במשקל עד ש"תהיה מרוצה". לרוע המזל, נערה אנוקרטית בדרך כלל אינה מרוצה ממשקלה, ולכן היא מסוגלת להמשיך לרדת במשקל בלי גבול.יש נערות אנורקטיות שמכירות ברזון הקיצוני שלהן, אבל גם הן אינן מסוגלות בדרך כלל להתחיל לאכול, כיוון שהן נשלטות על-ידי אימת האכילה ועל-ידי אימת העלייה במשקל.
להרעבה העצמית, שהיא מהותה של הבעיה, יש כמה מאפיינים: צום למשך שעות עד ימים, צריכת קלוריות יומית דלה מאוד, ומיגוון דל ביותר של מוצרי מזון. האנורקסיה מלווה בשינויי התנהגות נוספים, כמו פעילות גופנית יתרה, והתעסקות מופרזת בהכנת אוכל. כמו כן ניכרים שינויים במצב הנפשי ובאופן החשיבה - כמו התנהגות כפייתיות, שעשויה לבוא לידי ביטוי בחישוב כפייתי של קלוריות, בהתעסקות כפייתית בפעילות גופנית, בסדר כפייתי ובמחשבות כפייתיות על נושאים שונים; התפתחות אמונה שאפילו כמות קטנה של קלוריות גורמת לעלייה ניכרת במשקל, או שאין ערך לחיים אם תהיה עליה במשקל, והופעה של דיכאון.
שיעור התחלואה באנורקסיה נרווזה במדינות מתועשות הוא כחצי אחוז בקרב אוכלוסיית הנערות המתבגרות. שיעור התמותה הוא כעשרה אחוזים מבין החולות, ושיעור ההחלמה המלאה בעקבות טיפול הוא כארבעים אחוזים. בנות רבות יישארו אם כן חולות כל חייהן, במידת חומרה כזאת או אחרת.

לאחר שהסברתי לנעמה ואמה על המחלה וראיתי כי נעמה מגלה הבנה רבה וכי קשה לה בענין החלטתי שצריך להתחיל לפעול וכי יש לקחת את נעמה כמקרה מיוחד כרגע ובינתיים עוד לא לאישפוז אבל כן למעקב ולדיאטנית ופעם בשבוע לטיפול איתי.
מפה והלאה קבענו נעמה ואני לשבוע הבא יום ושעה וכך נמשיך פעם בשבוע.

2 תגובות:

liron-ori-liran אמר/ה...

הבלוג שלכם מעוצב בצורה ממש יפה.
והוא כתוב בצורה מעניינת,ממש אהבתי איך שהחולה כתבה את המכתב הראשון.

בהצלחה בהמשך הדרך...

ofirtalreut אמר/ה...

בלוג יפה מאוד(:
מעניין לקרוא בו..
כל פוסט יותר מרתק מהשני..
מוזמנים להגיב גם בשלנו:
www.ofirtalreut.blogspot.com